Mijn ervaring met het Sirui W-2204 statief

Een statief is voor veel fotografen een onmisbaar iets. Maar tegelijkertijd hebben veel fotografen een haat liefde verhouding met een statief. Het zijn toch extra handelingen die je moet verrichten om je gewenste beeld te maken. Daarom is het zo belangrijk dat een statief goed werkt, snel werkt en gemakkelijk in gebruik is. Sinds kort ben ik in het bezit van een Sirui W-2204 statief met balhoofd en 4-assige statiefhoofd. In dit blog lees je mijn ervaringen met het Sirui W-2204 statief.

Belangrijk bij de keuze van een statief is, om te bepalen waar je hem voor wilt gaan gebruiken. Er zijn zoveel statieven, als je weet welke eigenschappen voor jou belangrijk zijn vallen er mogelijk al flink wat opties af. Ik gebruik mijn statief het meeste voor landschapsfotografie. Nog specifieker, veel landschapsfotografie aan zee. Daarbij zoek ik vaak lage standpunten op. Dit bepaald voor mij al een aantal belangrijke eigenschappen:

  • Het statief moet stevig zijn om te kunnen blijven staan in harde wind.
  • Het statief moet niet te zwaar zijn, zodat ik hem wel nog enigszins gemakkelijk mee kan nemen.
  • Het statief moet snel laag bij de grond kunnen.
  • Het statief moet tegen zand en zout water kunnen.
  • Het statief moet voldoende draagvermogen hebben voor mijn zwaarste camera – lens combinatie. Het gewicht van deze spullen vermenigvuldig je met drie om tot het juiste draagvermogen te komen.
Het statief moet harde wind kunnen trotseren.

Hieruit kun je al een aantal belangrijke factoren voor een statief concluderen:

  • Geen hele dunne poten, dit is minder stabiel. Niet te veel segmenten.
  • Om het gewicht te beperken is carbon een goede keuze. Hierbij is het materiaal stevig maar wel zo licht mogelijk.
  • Om laag bij de grond te kunnen moet de middenkolom niet in de weg zitten, deze verwijderen is niet bij ieder statief mogelijk. Daarnaast moeten de poten volledig naar de zijkant gedraaid moeten kunnen worden.
  • Carbon is ook een goede keuze bij zout water ten opzichte van aluminium. Daarnaast moeten de sluitingen ook tegen die omstandigheden kunnen. Een stof en waterdicht statief is dus wenselijk.

Nu zijn dit de factoren die voor mij belangrijk zijn, maar dat kan voor een ander weer helemaal anders zijn. Ga je vb. backpacken, of gebruik je hem voor studio werk, etc. Weeg dit voor jezelf af.

Bij mij komen al deze factoren samen in het Sirui W-2204 statief. Ik had dit statief na onderzoek op het oog en dankzij TSE Imaging kon ik dit statief uit proberen. Hiervoor werkte ik met een ander merk statief, die had clip sluitingen.

Sirui W-2204
Sirui W-2204 met balhoofd, 4-assige statiefhoofd en L bracket

Zoals eerder gezegd sta ik vaak aan zee om te fotograferen. Mijn statief blijft dan meestal niet droog en ook niet schoon. Dit was voor mij een belangrijke factor om uit te proberen. Want de poten van het Sirui W-2204 statief zijn waterdicht en dicht voor vuil. Met deze eigenschap was ik direct geïnteresseerd. Ik weet hoe statieven kunnen lijden onder de omstandigheden aan zee. Natuurlijk maak ik hem na afloop altijd schoon, maar dan nog, je houdt het niet tegen. Ik was een beetje bang dat zand funest zou zijn voor de schroefsluiting. Je kent het fenomeen vast, neem een flesje water mee naar het strand. Binnen de kortste tijd zit er zand in de dop en je weet hoe dit klinkt als je dan draait….. Nou dat in je statief is niet ideaal.

Het Sirui W-2204 statief geeft geen problemen bij gebruik op het strand.

Na de eerste test sessies heb ik hier nog geen problemen mee ervaren. Het zand blijft buiten de sluitingen. Dat geldt ook voor het water. Ideaal dus! Nu kan het water nog wel via de bovenkant van de poten naar binnen. Je zal zeggen, hoe krijg je dat voor elkaar? Maar ik kan dat aan zee….. hihi! Door het schroefsysteem zijn de poten indien nodig ook heel gemakkelijk uit elkaar te halen en schoon te maken. Hier is geen gereedschap voor nodig en is geen hogere wiskunde. Iets wat bij clipsluitingen een stuk ingewikkelder is.

De schroefsluitingen zijn stevig, pakken prettig vast en geven ook een duidelijke feedback wanneer je ze voldoende losgedraaid hebt om de poten te kunnen verstellen. Met een schroefsluiting moet je wel even extra controleren of je ze daarna ook weer goed vast hebt gedraaid. De poten van het statief zijn van carbon en hebben een mooie dikte. Het hele geheel oogt en voelt erg stevig en solide. Twee poten zijn voorzien van een schuimlaag zodat je hem prettig vast kan pakken, zeker met koud weer is dit een aanrader. Een poot is los te draaien en te gebruiken als monopod.

De pootjes zijn voorzien van een stevige rubberen dop, met voldoende draagvlak. Dus niet zo’n heel dun rubber dopje die overal in weg zakt. Er worden stalen spikes meegeleverd zodat je altijd kunt switchen afhankelijk van de omstandigheden. Het statief wordt in de doos geleverd met een middenkolom. Maar gelukkig ook met een soort mini middenkolom die je daarvoor in de plaats kunt doen. Daardoor heb je de mogelijkheid om de camera laag bij de grond te brengen. Want de poten kunnen 180 graden naar buiten worden gedraaid. Het systeem om de poten naar buiten te bewegen werkt ook gemakkelijk en is niet zwaar om te bedienen voor de vingers, wat nog wel eens het geval is bij andere statieven. Het middenkolom gedeelte is voorzien van een haak waar je iets zwaars aan kunt hangen om het statief nog verder te verzwaren indien nodig bij vb. harde wind.

Het Sirui W-2204 is waterdicht.

Niet onbelangrijk om te vermelden, het statief weegt maar 1,7 kg. Terwijl hij echt super stevig is. Daarbij is hij op te vouwen en heeft dan een lengte van 52 cm. Ideaal dus, daardoor kan hij ook gewoon mee in de koffer. Tot zover het statief zelf, maar dan ben je er nog niet. Want daar hoort natuurlijk nog een kop op. Ook hier valt genoeg in te kiezen, voor ieder wat wils.

Ik ben gewend te werken met een balhoofd. Deze zit bij mij dus het meeste op het statief. In dit geval het Sirui K-20II balhoofd. Als fotograaf kan ik nogal gehaast en chaotisch zijn als de lucht, vb. tijdens zonsondergang, spectaculair is. Dan vind ik het fijn dat ik heel snel van positie kan veranderen. Dat is met een balhoofd ideaal. Een draai aan de knop en je kan alle kanten op bewegen. In de “los-vast” knop zit nog een kleiner knopje waarmee je de weerstand van het bewegen kunt bepalen. Ook heeft het balhoofd nog een draaisysteem onderin, dit is handig voor het maken van panorama’s. Dit is te bedienen met een aparte knop. Het balhoofd heeft een draagvermogen van 25 kg en heeft een Arca Swiss koppeling. Dit laatste is ideaal voor het gebruik van een L-bracket.

Sirui K-20II balhoofd

Niet in alle situaties is een balhoofd handig. Wanneer je heel nauwkeurig wilt werken en de afstelling heel precies moet is een balhoofd niet zo ideaal. Dan is een 4-assige statiefkop ideaal. Ook dit heeft Sirui in de collectie. Ik heb de Sirui FD-01. Iedere bewegingsrichting is afzonderlijk van elkaar in te stellen door aparte hendels en knoppen. Daardoor is het afstellen erg nauwkeurig mogelijk. Bijvoorbeeld met architectuur foto’s, of bij groothoek foto’s waarbij je erg dicht op het onderwerp zit is het prettig als je op de millimeter nauwkeurig de compositie kunt bepalen en bijstellen. Het bewegen verloopt ook heel gedoseerd en prettig. Deze statiefkop heeft een draagvermogen van 10 kg.

Sirui FD-01
Sirui FD-01 in actie

Zo zie je dat 1 vaste combinatie niet altijd de oplossing is. Afhankelijk van het onderwerp en je persoonlijke voorkeuren maak je hier de keuzes in. Voor mij is deze combinatie op dit moment ideaal. En weet je wat ik stiekem erg leuk vind bij dit statief? Dat de details blauw van kleur zijn. Niet belangrijk in gebruik natuurlijk, maar het oog wil ook wat. 😉 Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen met het gebruik van een statief.

2 reacties op “Mijn ervaring met het Sirui W-2204 statief&rdquo

Geef een reactie