Review fotoalbum van Fotofabriek

Wat is er nu mooier dan je foto’s afgedrukt in handen te hebben? Dat blijft bijzonder, anders dan ze digitaal zien. Via fotofabriek.nl werd ik gevraagd om een fotoalbum te testen. Een ideaal moment dus om een boek te maken. Lees in dit blog mijn review van een fotoalbum bij Fotofabriek.

Met zoveel foto’s is het soms lastig kiezen waarmee je een boek gaat vullen. Inmiddels heb ik al heel wat fotoboeken gemaakt. Standaard wordt er door mij na iedere reis een boek gemaakt, maar ook ieder jaar een jaaroverzicht. Die liggen allemaal voor het pakken in de woonkamer. Heerlijk om terug te bladeren. Mijn ervaring heeft wel geleerd dat ook voor een fotoalbum geldt, “less is more”. Je hebt vaak de neiging om een boek helemaal vol te proppen, maar dan komen de foto’s minder indrukwekkend over. Dat betekent dus, keuzes maken!

Daarmee begint dan ook mijn proces. Het thema is, de eerste helft van 2020. Ondanks alle gekte van de situatie van de afgelopen maanden heb ik best veel foto’s gemaakt. Of moet ik zeggen, juist door deze situatie? Ik had meer tijd om te fotograferen. Na het keuze proces ga ik naar de website fotofabriek.nl/fotoboek-maken/ . Het wijst zich van zelf. Ik kom terecht bij de keuze of ik de software offline of online wil gebruiken. Ik kies voor offline. Daarna kies ik voor het fotoboek wat ik ga maken, een hardcover liggend A4. De volgende vraag is of ik blanco wil starten of met product sjablonen. Ik ga voor blanco, ik vind het prettig om de volledige controle te hebben.

Wanneer je een foto selecteert in het album, kun je rechts kiezen voor verschillende bewerkingsopties. Dat is handig als je snel een boek wilt maken, bijvoorbeeld met je telefoon foto’s. In mijn geval is dit nu niet nodig omdat ik deze foto’s al bewerkt heb ik Adobe Lightroom. Met de sjablonen, die ook rechts te vinden zijn, kies je heel makkelijk voor een pagina indeling. Wanneer je ergens voor de eerste keer op klikt, geeft het programma heel duidelijk aan wat de bedoeling is of waar je rekening mee moet houden.

Wanneer ik zelf een sjabloon ontwerp op een pagina, mis ik de optie waarmee het programma aangeeft dat de foto’s perfect uitgelijnd zijn ten opzichte van elkaar. De optie sjabloon opslaan zou aanwezig moeten zijn als ik het op zoek op de website. Maar ik heb hem niet kunnen vinden.

Verder vult het album zich heel makkelijk. Alle opties staan overzichtelijk in beeld, waardoor je weinig het menu in hoeft. Na de laatste controle van het album ga ik het bestelproces in. Het is de eerste keer dat ik bestel bij fotofabriek.nl, daarom maak ik een account aan. Ook dit is duidelijk en simpel. Na het uploaden ontvang ik via de mail direct een digitaal voorbeeld van het album. Altijd leuk om snel te kunnen delen met anderen.

Al snel kreeg ik de bevestiging dat het boek bezorgd zou worden, binnen 3 werkdagen had ik het in huis. Super snel! Nieuwsgierig heb ik snel de doos open gemaakt. De voorkant beloofd veel goeds. De kleuren zien er goed uit, helder en de foto oogt goed scherp. Het boek is afgedrukt op de standaard papierkeuze. De foto’s hebben een mooie glans en het papier voelt degelijk. Ook de foto’s in het boek zien er goed uit. Ze komen erg dichtbij het digitale origineel. Ik weet uit ervaring dat dit ook wel eens anders kan zijn.

Het boek voelt stevig en zit goed in elkaar. Op mijn boek zit het logo van de Fotofabriek. Maar tijdens het bestelproces heb je ook de optie om het logo te verwijderen. Wat ik persoonlijk een fijne optie vindt.

De Fotofabriek heeft ook nog meer andere leuke fotoproducten om uit te kiezen. Zoals een canvas voor aan de muur. Het is zonde om niets met je foto’s te doen en ze alleen op je computer te laten staan. Conclusie, laat je foto’s schitteren in een mooi fotoboek! Wat mij betreft een aanrader bij de Fotofabriek.