Review: Foto album Saal Digital

Als je fotografeert dan kom je er vroeg of laat mee in aanraking, foto’s afdrukken. We leven in een grotendeels digitale wereld, maar je foto’s afgedrukt zien blijft toch het mooiste. Een tijdje terug mocht ik een foto album van Saal Digital uitproberen. Hieronder mijn review over dit album.

Al jaren maak ik foto albums. Iedere vakantie wordt netjes in een album gezet. Heerlijk zo’n stapel boeken onder de salontafel. Af en toe er eentje pakken en zo maar lekker bladeren. Daarom heb ik ook al verschillende leveranciers gehad de afgelopen jaren. Saal Digital had ik nog niet eerder uitgeprobeerd. Dit was een mooie kans om eindelijk eens een portfolio album te maken. Een verzameling van foto’s waar ik op dit moment het meest trots op ben.

De eerste stap is aan de slag met de software. Dit was even wennen met de software die ik eerder gebruikt had, maar het spreekt wel voor zich. Alles is naar wens in te stellen en dat vind ik belangrijk. Ik gebruik nooit automatisch opmaak. Ik wil dit graag zelf in de hand hebben. Automatische opmaak is uiteraard ook gewoon mogelijk. Wanneer je zelf je layout maakt is het ook belangrijk dat deze layout opgeslagen kan worden voor een andere keer. Ook dit is mogelijk.

Er zijn verschillende types albums om uit te kiezen bij Saal Digital. Ik mocht aan de slag met een album uit de Professional Line. De buitenkant heeft een lederlook, verschillende kleuren zijn hierbij mogelijk. Ik ben voor wit gegaan. De voorkant heeft een laag acryl glas en daaronder zit de foto. Dit geeft een apart en uniek effect. De kleuren vond ik hierdoor wel iets minder goed over komen dan de foto’s in het boek. Iets fletser.

Voorkant met acryl glas
Achterkant met lederlook
Close up acryl glas

Dan is er natuurlijk de nog de papier keuze. Normaal kies ik voor mat, omdat bij sommige bedrijven mat al vrij glanzend is. Wanneer je dan kiest voor glanzend is het een beetje te ‘shiny’ naar mijn smaak. Hier gekozen voor HighEnd-print mat. Erg mooi natuurlijk ogend papier. Achteraf had ik voor mijn landschapsfoto’s hier beter kunnen kiezen voor glanzend. Maar wanneer mooie softe natuurlijke foto’s hebt kan dit papier erg goed werken denk ik.

Vlakliggende pagina’s
Kleuren van de foto komen goed over
Tulpenveld tijdens zonsopkomst
De originele foto

De kleuren van de foto’s komen goed tot zijn recht. Met afdrukken heb ik vaak ruzie met de kleuren en belichting van de afgedrukte foto. Hier zit het resultaat dicht bij het origineel. Het boek ziet er stevig uit en zit netjes afgewerkt in elkaar. Ook zit er geen logo op van de fabrikant. De vlakliggende pagina’s zien er ook goed uit. Een kleine naad in het midden, maar niet erg storend. Die had misschien nog iets strakker gekund. Wat mij betreft een aanrader dus!

Tevreden over mijn album bij Saal Digital