Fotograferen op Terschelling

Fotograferen doe ik het liefste als er maar water in de buurt is. Gek genoeg was ik nog nooit op een Wadden eiland geweest. Water genoeg daar tenslotte. Wel stond deze bestemming al lang op mijn verlanglijstje. Begin januari heb ik eindelijk kennis gemaakt met een Wadden eiland en wel met Terschelling. Lees hieronder verder hoe het fotograferen op Terschelling bevallen is.

Je zult denken, waarom ben je in januari gegaan? En niet lekker in de zomer? Een weekend weg kan natuurlijk het hele jaar door. Fotograferen eigenlijk ook, maar in de winter zijn er een aantal voordelen. De stand van de zon is ook overdag laag, daardoor heb je de hele dag mooi zacht licht om te fotograferen. Daarnaast is het lekker rustig en kom je weinig andere toeristen tegen. In deze periode heb je vaker kans op mooie wolkenluchten dan in de zomer.

Warm licht op Terschelling

Daarom heb ik de weerberichten afgewacht en last minute een weekend naar Terschelling geboekt. Normaal pluis ik van te voren alles uit, maar daar was nu weinig tijd voor. Gelukkig was daar Dave Zuuring die mij op de valreep van wat nuttige informatie kon voorzien. De dag voor vertrek de accommodatie geboekt en de overtocht. Nog een voordeel van januari, alles is nog beschikbaar.

Ik wilde op pad met buiig weer. Hier zit natuurlijk wel een risico in. Het kan zo maar zijn dat het weer om slaat naar de verkeerde kant. Op vrijdag gaven ze het beste weer op. Daarom de eerste boot naar Terschelling genomen. Om 9.15 stonden wij aan wal. Al varend op de Wadden zee zat mijn neus al tegen het raam geplakt vanwege de mooie lucht. (Ok… en omdat ik bang ben om zeeziek te worden haha). Ik wilde maximaal profiteren van het weer die dag. Daarom direct een elektrische fatbike gehuurd en op pad gegaan.

Wat gaaf om op zo’n fiets rond te crossen. De fietspaden gaan natuurlijk heerlijk, maar het doel is het strand op. Het eerste doel, gelijk naar het Drenkelingenhuisje. Hier kun je met de auto normaal niet komen. Dat is het mooie van Terschelling. Een groot deel van het eiland bestaat nog uit ongerepte natuur. Iets wat we niet meer gewend zijn in Nederland. Wandelaars en fietsers kunnen hier hun hart ophalen. En hoe leuk is dat, fietsen op het strand! 🙂

Elektrische fatbike op het strand

Het licht was perfect bij het Drenkelingenhuisje. Ik had het niet beter kunnen treffen. Op de weg kwam ik een zeehond tegen, tegelijk met een regenboog. Hoe gaaf is dat? Met wat lekkers opgewarmd bij de strandtent Heartbreak Hotel. Veel geduld had ik niet, want zonsondergang fotograferen wilde ik niet missen. Daarvoor moest ik weer terug naar het westen van het eiland. Flink doorfietsen dus, ook met een elektrische fiets. 😉

Het Drenkelingenhuisje
Dubbel prijs, een zeehond en een regenboog

Een geweldige zonsondergang volgde op het Groene Strand, onderdeel van het gebied de Noordsvaarder. Teruglopend vanaf het strand zie ik de volle maan mooi opkomen. Tja, het eten wordt nog even uitgesteld. Op weg om de vuurtoren te fotograferen kom ik Marjolein tegen. Zij fotografeert ook en woont op Terschelling. Na een gezellig praatje ga ik snel nog aan de slag. Sowieso heb ik na 1 dag fotograferen op Terschelling al zoveel leuke gesprekken gehad met de inwoners. Heerlijk!

Kleurrijke zonsondergang
De Brandaris bij volle maan

Na een snelle hap eten in een restaurant heb ik afgesproken met Marjolein om een poging te doen de sterren te fotograferen. Want Terschelling heeft een Dark Sky park. Hier is het nog echt donker. Alleen vanavond niet, want het is volle maan. Je kunt ook niet alles hebben in 1 weekend. 😉 Dit geeft ook wel weer een bijzonder effect.

Moe maar voldaan rol ik het appartement in. Het liefste zou ik de volgende ochtend uitslapen, maar de voorspellingen voor zonsopkomst zijn erg goed. De wekker wordt gezet. Ik kies een locatie uit die mij geschikt lijkt, wel 10 km fietsen…. Er staat een stevige koude wind, dus ik ben gelijk goed wakker. Ik heb niet voor niets de wekker gezet, wat een geweldige zonsopkomst was het.

Een mooie roze zonsopkomst.

Daarna heb ik eindelijk even de tijd om rustig aan te doen. Het weer betrekt wat en de lucht wordt meer egaal grijs. Even in de relax modus. In de avond nog een zonsondergang en verder niets. Voor zondagochtend is er regen voorspeld. Normaal baal ik daarvan maar nu ben ik er stiekem blij mee. Uitslapen!

Na een rustige start klaart het zondagmiddag iets op. Er staat een stormachtige wind, dit betekent dat het vast mooi is op het strand. Ik spreek weer met Marjolein af om te gaan fotograferen. Met haar 4×4 auto kunnen we wel het strand op. Het zand jaagt over het strand. De wolken veranderen continu. Heerlijk om zo te fotograferen op Terschelling!

Dramatische luchten op het strand

Maandagochtend nemen we de boot terug naar Harlingen. Ik vraag mij onderweg af waarom ik nog niet eerder naar een Wadden eiland ben geweest. Fotograferen op Terschelling was in ieder geval heerlijk! Wat een prachtige omgeving. Heerlijk om te fotograferen. Je hebt echt het gevoel dat je weg bent. Weer eens wat anders als IJsland ofzo. 😉 Voor herhaling vatbaar dus!

Overtocht met de veerboot

Eén antwoord op “Fotograferen op Terschelling”